Abstract
The article is an empirical nature and addresses the issue of the situation of people with disabilities at Polish universities. The aim of this study was to find out the opinions of students from academic universities on the above topic. The presented article is a report on the results of research conducted on a group of 72 female and 48 male students. The empirical analysis carried out allowed for the diagnosis of students’ opinions on: the way students with disabilities are treated by both peers and university employees, the difficulties that people with disabilities most often have to face at universities, the contact of disabled students with their peers and taking up the position of a member board of student organizations by disabled people. Appropriate conclusions were formulated and explained in the discussion, along with the potential reasons for such and not different responses of the study participants.
References
Basta, J. (2016). Wielowymiarowość integracji społeczno‑zawodowej studentów z niepełnosprawnością. W: B. Szczupał, K. Kutek‑Sładek (red.), Studenci z niepełnosprawnością w percepcji pełnosprawnych rówieśników (s. 187–202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego.
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hysa, O. (2020). Edukacja kulturalna studentów z niepełnosprawnością na przykładzie wybranych uczelni poznańskich. Europejskie Studia Humanistyczne. Państwo i Społeczeństwo, 1, 175–191. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2020.1.13
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krawczyk, J. (2021). Sytuacja osób z niepełnosprawnością na rynku pracy w Polsce. Homo et Societas, 6, 53–67. https://doi.org/10.4467/25436104HS.21.004.15282
Łaniecka, J. (2018). Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna – w poszukiwaniu definicji pojęć. Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 4(2), 119–130. https://doi.org/10.30438/ksse.2018.4.2.2
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szczepanik, G., Walat, W. (2019). Studiujące osoby niepełnosprawne w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(30), 291–297. https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.40
Wroczyńska, A. (2013). Oczekiwania współczesnych studentów wobec uczelni wyższych – prezentacja wyników prowadzonych badań. Studia BAS, 3(35), 249–272.
Netografia
WSJP (b.d.). Niepełnosprawność. Pobrano z https://wsjp.pl/haslo/podglad/11457/niepelnosprawnosc dnia 29 lutego 2024 roku.