Procedura recenzowania

Opis procedury recenzji

  1. Redakcja powołuje do oceny każdej publikacji co najmniej jednego niezależnego recenzenta spoza jednostki.

  2. Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości (double blind review process).

  3. Recenzja musi być sformułowana na piśmie i zakończona jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji bądź jego odrzucenia.

  4. Zasady kwalifikowania publikacji są zawarte w zakładce „Wytyczne dla autorów”.

  5. Nazwiska recenzentów poszczególnych numerów nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości listę współpracujących recenzentów.


Zasady recenzowania

  1. Recenzenci uczestniczą w pracach zespołu redakcyjnego i mają wpływ na decyzje podejmowane przez Redakcję.

  2. Recenzja jest przeprowadzana w trybie double blind, co oznacza, że Autorzy i Recenzenci nie znają swoich tożsamości.

  3. Tożsamość Autorów jest nieznana Recenzentowi, ale znana Redakcji.

  4. Nazwiska recenzentów poszczególnych zeszytów nie są ujawniane w danym numerze czasopisma. Raz w roku czasopismo publikuje listę współpracujących recenzentów.

  5. Recenzji poddawane są wszystkie teksty naukowe (z wyłączeniem recenzji nienaukowych, sprawozdań, wywiadów).

  6. Recenzja odbywa się przed publikacją tekstu, po złożeniu go przez Autora do oceny Redakcji.

  7. Redakcja powołuje co najmniej jednego niezależnego Recenzenta spoza jednostki naukowej afiliowanej przez Autora publikacji (recenzje zewnętrzne).

  8. Za dobór Recenzentów odpowiada Redakcja, kierując się zainteresowaniami badawczymi, dorobkiem naukowym i kompetencjami w danej dziedzinie.

  9. Recenzent może odmówić wykonania recenzji z przyczyn formalnych (np. konflikt interesów, brak możliwości dotrzymania terminu) lub pozaformalnych (np. brak zgodności tematyki z zainteresowaniami). W takim przypadku jest zobowiązany niezwłocznie poinformować Redakcję.

  10. Niedopuszczalne jest powołanie na Recenzenta członka Redakcji lub Rady Naukowej.

  11. Jeżeli Autorem tekstu jest członek Redakcji lub Rady Naukowej, Recenzenta wyznacza inny członek Redakcji, niebędący Autorem.

  12. Recenzja musi mieć formę pisemną. Recenzent może skorzystać z formularza recenzji lub uzupełnić go online. Musi zawierać jednoznaczną ocenę: dopuszczenie do publikacji lub odrzucenie tekstu.

  13. Do publikacji dopuszczane są wyłącznie teksty z pozytywną recenzją.

  14. Kryteria oceny stosowane w recenzji są określone w formularzu recenzji.

  15. Redakcja dostarcza formularz recenzji, który stanowi podstawowy dokument do wyrażenia opinii. Recenzent może również załączyć inne materiały (np. uwagi, tekst z komentarzami).

  16. Treść recenzji nie jest ujawniana publicznie.

  17. Raporty z recenzji są dostępne (po anonimizacji) dla Autorów oraz Redakcji czasopisma.

  18. Niedopuszczalna jest bezpośrednia interakcja pomiędzy Autorami a Recenzentami. Kontakt odbywa się wyłącznie poprzez Redakcję lub za pośrednictwem systemu zapewniającego anonimizację danych w trybie double blind review.

 

Do pobrania: Formularz recenzji