Abstract
The aim of this article is to familiarize society with the role of theater in the lives of people with intellectual disabilities. The authors present the definition and meaning of art therapy, which is used in various ways during classes with children, adolescents, and adults. The theatrical play analyzed in the article is primarily intended to make the public aware that people with intellectual disabilities can also express their emotions and share experiences due to performing on stage. In addition, the authors, based on interviews conducted on two groups of actors, described the functioning of artistic associations of people with disabilities and described their activities and achievements to date.
References
Andrzejczuk A., Terapeutyczne aspekty aktywności teatralnej osób z niepełnosprawnością, [w:] Teatr: terapia – edukacja – asertywność – twórczość – rozwój, red. M. Gliniecki, L. Maksymowicz, Słupsk 2004.
Bartel R., Arteterapia i rozwój osobisty - Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii przez sztukę, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań, 2016.
Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003.
Nieduziak E., Teatr osób niepełnosprawnych – utopia (z)realizowana, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017.
Pawlik S. Sztuka jako sposób włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa [w:] “Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 8, s. 59-78.
Stefańska A., Teatroterapia jako metoda kształtowania poczucia godności u osób niepełnosprawnych intelektualnie, red. prof. zw. E. Józefowski, Poznań-Kalisz 2012.
Stefańska J., Ja przez teatr, czyli o teatrze terapeutycznym dorosłych aktorów z niepełnosprawnością intelektualną i o pewności siebie w działaniu [w:] “Studia edukacyjne” 2020, nr 57, s. 77-88.