Abstrakt
Wykluczenie społeczne dzieci z niepełnosprawnością ruchową, jest poważnym problemem i zagrożeniem dla ich przyszłego życia – zarówno w środowisku społecznym jak i zawodowym. Obejmuje różne aspekty, takie, jak niskie kwalifikacje zawodowe i marginalizację społeczną. z powodu wykluczenia, młode niepełnosprawne ruchowo jednostki, często mają utrudniony start w życiu, co może prowadzić do pojawienia się dalszych problemów, takich jak bezrobocie, problemy ze znalezieniem pracy, czy różnego rodzaju problemy psychiczne. Artykuł skupia się na problemie związanym z wykluczeniem społecznym uczniów z niepełnosprawnością ruchową w środowisku szkolnym. Ujęto w nim, w sposób wieloaspektowy definicję niepełnosprawności. Przedstawia również zjawisko wykluczenia społecznego uczniów z niepełnosprawnością (w tym ruchową) dotyczącego ich ścieżki edukacyjnej. Przedstawia także istotność integracji społecznej, niepełnosprawnych ruchowo uczniów z pełnosprawnymi rówieśnikami oraz to, jak ważna w tym wszystkim jest rola pedagoga/nauczyciela. Wskazuje również kluczową rolę edukacji inkluzyjnej, która obecnie jest coraz częściej poruszanym w szkolnictwie tematem. Zawiera różne aspekty problemu, jego przyczyny i możliwe konsekwencje.
Bibliografia
Ainscow, M. (2000). Robić właściwe rzeczy. Potrzeby specjalne z perspektywy doskonalenia szkoły. W: G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach – wybrane zagadnienia etyczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
Al-Khamisy, D. (2002). Gotowość nauczycieli do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: D. Al-Khamisy (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.
Chrzanowska, I., Jachimczak, B. (2015). Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Łódź: the Q studio.
Combs, A. W. (1981). Humanistic Education: Too Tender for a Tough World? The Phi Delta Kappan, 62(6), 446–449.
Gajdzica, Z. (2007). Perspektywa badań nad systemem kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce – analiza możliwej i podejmowanej problematyki badań. W: Z. Gajdzica (red.), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Gorczyca, M. (2023). Akceptacja dzieci z niepełnosprawnościami w warunkach edukacji włączającej na podstawie badań przeprowadzonych w szkole podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Rudzienku. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 16(23). https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.06
Kaiser-Grodecka, I. (1987). Dysfunkcje narządów ruchu. W: a Wyszyńska (red.), Psychologia defektologiczna. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kirenko, J. (1995). Niektóre uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Loska, M., Myślińska, D. (red.) (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Maciarz, A. (1999). z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Majewicz, P. (2002). Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Majewicz, P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Plichta, P. (2016). Przemoc rówieśnicza i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uwarunkowania i propozycje rozwiązań profilaktycznych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 15(1), 28-52.
Skibska, J. (2011). Edukacja inkluzyjna dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, a integracja społeczna. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra w kontekście wyzwań współczesności. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza HUMANITAS.
Werning, R., Lutje-Klose, B. (2009). Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Zarębska, G. (2002). Wybrane metody stosowane w praktyce tworzenia indywidualnych programów rehabilitacyjnych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. W: J. Pańczyk (red.), Forum Pedagogów Specjalnych XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.