Abstrakt
Artykuł ma charakter empiryczny i podejmuje kwestię sytuacji osób z niepełnosprawnością na polskich uczelniach wyższych. Celem niniejszego badania było poznanie opinii studentów z uczelni akademickich na powyższy temat. Prezentowany artykuł jest raportem na temat wyników badań, przeprowadzonych w grupie 72 studentek i 48 studentów. Przeprowadzona analiza empiryczna pozwoliła na diagnozę opinii studentów na temat: sposobu traktowania studentów z niepełnosprawnością zarówno przez rówieśników, jak i pracowników uczelni, trudności, z jakimi najczęściej muszą mierzyć się osoby z niepełnosprawnością na uczelniach wyższych, kontaktu studentów niepełnosprawnych ze swoimi rówieśnikami oraz obejmowania funkcji członka zarządu organizacji studenckich przez osoby niepełnosprawne. Odpowiednie wnioski zostały sformułowane oraz wyjaśnione w dyskusji, wraz z potencjalnymi przyczynami takich, a nie innych odpowiedzi uczestników badania.
Bibliografia
Basta, J. (2016). Wielowymiarowość integracji społeczno‑zawodowej studentów z niepełnosprawnością. W: B. Szczupał, K. Kutek‑Sładek (red.), Studenci z niepełnosprawnością w percepcji pełnosprawnych rówieśników (s. 187–202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego.
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hysa, O. (2020). Edukacja kulturalna studentów z niepełnosprawnością na przykładzie wybranych uczelni poznańskich. Europejskie Studia Humanistyczne. Państwo i Społeczeństwo, 1, 175–191. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2020.1.13
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krawczyk, J. (2021). Sytuacja osób z niepełnosprawnością na rynku pracy w Polsce. Homo et Societas, 6, 53–67. https://doi.org/10.4467/25436104HS.21.004.15282
Łaniecka, J. (2018). Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna – w poszukiwaniu definicji pojęć. Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 4(2), 119–130. https://doi.org/10.30438/ksse.2018.4.2.2
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szczepanik, G., Walat, W. (2019). Studiujące osoby niepełnosprawne w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(30), 291–297. https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.40
Wroczyńska, A. (2013). Oczekiwania współczesnych studentów wobec uczelni wyższych – prezentacja wyników prowadzonych badań. Studia BAS, 3(35), 249–272.
Netografia
WSJP (b.d.). Niepełnosprawność. Pobrano z https://wsjp.pl/haslo/podglad/11457/niepelnosprawnosc dnia 29 lutego 2024 roku.