Abstrakt
Ten artykuł dotyczy wykorzystania muzykoterapii w pracy z osobami niewidomymi. Uważa się, że celem muzykoterapii jest promowanie ekspresji emocjonalnej, rozwijanie poczucia tożsamości oraz poprawa umiejętności społecznych i jakości życia. Muzykoterapia dla osób niewidomych jest stosunkowo nową dziedziną, która obejmuje wykorzystanie muzyki i jej właściwości w procesie usprawniania i rehabilitacji osób z upośledzeniem wzroku. Niniejszy artykuł zawiera informacje o tym, jakie techniki są wykorzystywane w muzykoterapii, jakie są cele, zadania, funkcje i zasady tyflomuzykoterapii. Muzykoterapia powinna być prowadzona zgodnie z następującymi zasadami: stymulowanie aktywności poznawczej, wzmacnianie kierownictwa pedagogicznego, kształtowanie doznań zmysłowych, rozwijanie aktywności dotykowej, intelektualizacja oddziaływań muzykoterapeutycznych, rozwijanie aktywności współzależnej na jak najwcześniejszych etapach rozwoju, kształtowanie emocji i umiejętności ich wyrażania. Zaleca się, aby muzykoterapia w placówce dla osób z dysfunkcją wzroku prowadzona była na pięciu płaszczyznach, a są to: zajęcia grupowe, zajęcia indywidualne, współpraca z rodziną lub domem opieki, współpraca z personelem placówki oraz edukacja środowiska społecznego. W pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku i wieloraką niepełnosprawnością największe efekty osiąga się w zespołach liczących od dwóch do czterech osób, z pomocą współterapeuty. Indywidualne spotkanie muzykoterapeutyczne powinno trwać od 10 do 30 minut, a grupowe od 20 do 45 minut. Skuteczność muzykoterapii zależy od częstotliwości i regularności tych zajęć. Zgodnie z zaleceniami powinny się one odbywać przez cały rok szkolny, np. dwa razy w tygodniu, za każdym razem o tej samej porze dnia, najlepiej rano. Tworząc program zajęć muzykoterapeutycznych należy uwzględnić wytyczne dydaktyczne i rewalidacyjne dla osób niewidomych i słabowidzących, a jego treści i metody realizacji powinny być na bieżąco dostosowywane do możliwości i trudności dzieci. W ramach tyflomuzykoterapii możemy wykorzystać bardzo szeroki wachlarz aktywności. Należą do nich: śpiewanie piosenek, muzykowanie z wykorzystaniem przedmiotów onomatopeicznych (przedmiotów codziennego użytku), muzykowanie z wykorzystaniem instrumentów, słuchanie muzyki, zabawy muzyczno-ruchowe, taniec, ćwiczenia rozwijające poczucie rytmu, improwizacje wokalne, instrumentalne i muzyczno-ruchowe, psychodrama, pantomima, interpretacje słowne i plastyczne wybranego utworu muzycznego, relaksacja z wykorzystaniem muzyki, a także rozmowy terapeutyczne mające na celu przedstawienie własnych preferencji i wrażeń muzycznych. Bardzo ważne jest stosowanie technik naprzemiennie, gdyż pozwala to na osiągnięcie lepszych efektów terapeutycznych.
Bibliografia
Cylulko P., (1998), Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej dzieci niewidomych i słabo widzących, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa.
Cylulko P., (2004), Tyflomuzykoterapia dzieci: teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław.
Kaczmarek S., (2015), Kształtowanie zdrowia psychicznego młodzieży za pomocą improwizacji grupowych i indywidualnych w muzykoterapii. Zastosowanie muzykoterapii w psychosomatyce młodzieży., Polskie pismo muzykoterapeutyczne, nr 2, s. 1-76.
Kilian M. ., Cichocka M., (2011), Muzykoterapia w rehabilitacji dzieci niewidomych i słabo widzących – założenia teoretyczne (część 1), Szkoła Specjalna, wrzesień-październik, (4), s.245-257.
Kruczyńska A., Kurkowski Z., (2013), Muzyka i jej oddziaływanie na organizm człowieka, Nowa Audiofonologia, 2(3), s. 24–29.
Natanson T., (1992). Programowanie muzyki terapeutycznej, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław.
Patterson A., (2003), Music Teachers and Music Therapists: Helping Children Together, Music Educators Journal, 89(4):35-38.
Szulc W., (2005), Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, UMCS, Lublin.
Wigram T., Nygaard Pedersen I., L.O.,(2002), A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research and training, Jessica Kingsley Publishers, Londyn.