The importance of creative activities for the development of a student with intellectual disabilities
PDF (Język Polski)

How to Cite

Żmuda, M. (2023). The importance of creative activities for the development of a student with intellectual disabilities. Scientific Journal of Special Education, (16), 31–36. Retrieved from https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11442

Abstract

Creativity is a skill and an attitude that is particularly valuable when solving difficult matters and problems of everyday life. It is necessary for proper functioning and is developed throughout the life of the individual. Creative classes are certainly among the more demanding lessons for the teacher, you need to prepare a lot of different materials for them, constantly observe students and take care of their safety, as well as create the right atmosphere. Ultimately, in special schools it is mainly about the well-being of students, about the sense of their lives, about developing their abilities and talents, and this certainly happens during creatively prepared, diverse and correctly conducted creative classes.

PDF (Język Polski)

References

Fazlagić J. Kreatywność w systemie edukacji Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.

Garda-Łukaszewska J., Szperkowski T. Współtworzenie - zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo WSiP, Warszawa 1997.

Miłek K. Kreatywność nauczyciela w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] Kultura i wychowanie nr 2(22)/2022.

Olechnowicz H. Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych, 2017.

Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych Przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, 2017.

Wojciechowski A. Problemy terapii przez twórczość [w:] Pedagogika specjalna red. W. Dykcik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997.