Abstract
The beginning of 2020 turned the lives of all people around the world upside down. Regardless of the level of intelligence, predisposition or material status, people have faced a new and very difficult situation related to the outbreak of the COVID-19 pandemic. Due to cognitive deficits, people with disabilities have difficulties in understanding the current situation and the resulting changes, such as: remote education, masks and social distance. This article reviews the rapidly changing legal situation of people with disabilities and their families since the outbreak of the pandemic in Poland. The author presents solutions taken by the legislator in Poland to support people with disabilities. In addition, the author proposed possible forms and strategies for supporting people with disabilities in education, which will allow students to provide a substitute for pre-pandemic education and to use the time of distance learning in the most effective way.
References
Glac I. (2020). Formy wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasach edukacji zdalnej. W: N. G. Pikuła, M. Grewiński, E. Zdebska, W. Glac (red.), Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa. Kraków: Wydawnictwo Scriptum.
Glac W., Zdebska E. (2020). Wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin w sytuacji pandemii. W: N. G. Pikuła, M. Grewiński, E. Zdebska, W. Glac (red.), Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa. Kraków: Wydawnictwo Scriptum.
Kocejko M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. W: Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka V.20, I.2. Katowice: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Koludo A. (2020). Strategie kształcenia na odległość́. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.
Kułaga, A. (2020). Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością̨ intelektualną w stopniu umiarkowanym. W: E. Domagała-Zyśk (red.), Zdalne uczenie się̨ i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń́ pandemii Covid-19 (Roz. 4, s. 83–93). Lublin:
Wydawnictwo Episteme.
Pachowicz M. (2020). Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-
Edukacyjno-Wychowawczego. W: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 106-120. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Poleszak W., Pyżalski J. (2020a). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.
Poleszak W., Pyżalski J. (2020b). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.
Walter N. (2020). Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić́ się̨ wśród narzędzi cyfrowych? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja
Netografia
ABC osoby z niepełnosprawnościami, https://abc.lzinr.lublin.pl/rozwiazania-na-czas-epidemii-dla-osob-z-niepelnosprawnoscia, (dostęp: 11.12.2021).
Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19
(2020), https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/dobre-praktyki-w-zakresie-zdalnej-edukacji--poradnik-men (dostęp: 12.12.2021).
Kształcenie na odległość. Poradnik dla szkół (2020), https://dokumenty.men.gov.pl/Ksztalcenie_na_odleglosc_–_poradnik_dla_szkol.pdf (dostęp: 12.12.2021).
PFRON, https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/pomoc-pfron-dla-osob-niepelnosprawnych-w-zwiazku-z-epidemia-koronawirusa, (dostęp: 11.12.2021).
Słownik języka polskiego, https://sjp.pl/kwarantanna, (dostęp: 10.12.2021)
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 410).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2021 r. w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19 (Dz.U. 2021 poz. 1008).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2021 r. w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania zasiłku opiekuńczego w celu
przeciwdziałania COVID-19 (Dz.U. 2021 poz. 1009).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2020 poz. 566).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z
wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2021 poz. 861).
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020 poz. 374).