Abstract
Deaf culture has been the subject of academic research for several decades. More recently, however, an issue closely related to the Deaf world has been addressed: the lives of hearing children of deaf parents, referred to as CODA. The article includes key information on the specific functioning of hearing children of deaf parents. Related terminology is explained, including other terms for family members of deaf people. Issues concerning their cultural identity and their unique bilingualism, their communication characteristics, or the role of the family in their upbringing are addressed. The perspective of the deaf parent in raising a hearing child is described, including the most common difficulties they encounter. A description of the phenomenon of parentification that can affect the lives of CODAs is also included. The aims and methods of CODA association and activities both in the world and in Poland are presented. The article aims to show the uniqueness of hearing children of deaf parents, as well as to stimulate the viewer's reflection in the context of how support for CODA and their families can be shown on a daily basis.
References
Chojnacka, B. (2017). Biografia dorosłego dziecka–doświadczenie parentyfikacji i jej konsekwencje. W: A. Ładyżyński, M. Piotrowska, M. Kasprzak (red.), Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym (s. 83-94). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ciaputa, E., Król, A., Migalska, A., Warat, M. (2014). Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawno ściami ruchu, wzroku i słuchu. Studia Socjologiczne, 2(213), 203–224.
Czajkowska-Kisil, M., Klimczewska, A. (2016). CODA – inność nierozpoznana. Słyszące dzieci – niesłyszący rodzice, Pakiet informacyjny dla szkół i poradni. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Jachimowska, K. (2024). Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, (31), 379-389.
Jagoszewska, I. (2015). Relacje w rodzinie CODA. Wychowanie w Rodzinie, 11(1), 319-333.
Kałdon, B. M. (2011). Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Forum Pedagogiczne, 1(1), 228–241. https://doi.org/10.21697/fp.2011.1.12
Kocoń, M. (2019). Wyzwania rodzicielskie i komunikacyjne głuchych matek słyszących dzieci (KODA). Zeszyty Pracy Socjalnej, 24(2), 135-144. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.011.11088
Kocoń, M. (2020). Rodzicielstwo Głuchych matek słyszących dzieci KODA: przegląd wybranych badań. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 593(8), 69-80. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4255
Kocoń, M., Skalny, M (2019). Stereotypes about the deaf and sign language in the thinking of special needs education students. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (24), 109–126. https://doi.org/10.14746/ikps.2019.24.06
Krawczyk, T. (2022). Na granicy światów–tożsamość kulturowa słyszących dzieci głuchych rodziców (CODA). Człowiek–Niepełnosprawność–Społeczeństwo, 55(1), 49-65. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8512
Mallory, B. L., Zingle, H. W., Schein, J. D. (1993). Intergenerational communication modes in deaf—Parented families. Sign Language Studies, 78(1), 73-92.
Matyjas, B. (2020). Pedagogika rodziny. Aktualna problematyka i nowe obszary badawcze. Studia z Teorii Wychowania, 2(31), 81-98. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3650
Możdżyńska, M. (2017). Codzienność słyszących dzieci niesłyszących rodziców. W: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. Tom I (s. 300-311). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nachman, J. (2025). Dzieci jako tłumacze: psychologiczne, etyczne i społeczne aspekty pośrednictwa językowego. Półrocznik Językoznawczy Tertium, 9(2), 99-138. https://doi.org/10.7592/Tertium.2024.9.2.311
Nycek, K. (2021). Rozwój mowy słyszącego dziecka niesłyszącego rodzica–znaczenie specyficznego środowiska lingwistycznego dla kształtowania i rozwoju języka. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3-4(40-41), 144-164.
Plutecka, K. (2020). Komunikowanie się społeczne CODA w biegu życia. W: D. Wiśniewska (red.), Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców (s. 78-92). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Teper-Solarz, Z. (2020). Wyzwania związane z rodzicielstwem osób niesłyszących. W: D. Wiśniewska (red.), Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców (s. 152-167). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Wenta, J. (2023). Relacje między Głuchymi rodzicami a dziećmi CODA. Almanax. Pedagogika specjalna, 2(5), 32-36.
Wiśniewska, D. (2019). Psychologiczne i etyczne konteksty diagnozy słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Psychologia Wychowawcza, 57(15), 242-251. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2983
Wiśniewska, D. (red.) (2020). Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Zaborniak-Sobczak, M. (2020). Komunikacja niesłyszących rodziców ze słyszącymi dziećmi (problemy w relacjach codziennych). Konteksty Pedagogiczne, 1(14), 103–123. https://doi.org/10.19265/kp.2020.1.14.246
NETOGRAFIA
CODA Polska. Pobrano dnia 10 grudnia 2024 roku z www.codapolska.org
CODA International. Pobrano dnia 10 grudnia 2024 roku z www.coda-international.org
PZG Oddział Opolski. Pobrano 14 grudnia 2024 roku z https://www.pzgopole.pl/
CODA Polska. Słyszące Dzieci - Niesłyszący Rodzice. Pobrano 4 maja 2025 roku z https://rejestr.io/krs/374465/coda-polska-slyszace-dzieci-nieslyszacy-rodzice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Scientific Journal of Special Education