Nr 18 (2025): Osoba z niepełnosprawnością w biegu życia
Osoba z niepełnosprawnością w biegu życia

Kolejny, osiemnasty numer Zeszytów Naukowych Pedagogiki Specjalnej zawiera artykuły, w których autorzy podejmują ważne i jakże aktualne społecznie zagadnienia dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w biegu życia. Biograficzny kontekst egzystencji osób z wybraną niepełnosprawnością staje się wyzwaniem związanym z ich sytuacją zdrowotną, psychiczną, społeczną. W tym niezwykle zróżnicowanym procesie osobowego rozwoju każdego z nich niezbędne i kluczowe jest wielowymiarowe wsparcie. Poznając realia ich egzystencji rodzice, opiekunowie, specjaliści, pedagodzy podejmują rozwiązania pomocowe mające na celu wspieranie samodzielności i poszukiwania form aktywnego włączania osób z obniżoną sprawnością w życie społeczne. Kierunki i dynamika niniejszych oddziaływań są determinowane przez szeroki zakres różnych czynników psychospołecznych. Dlatego podjęta przez Autorów tematyka wpisuje się w tak ważne zagadnienia eksploracyjne i opracowania teoretyczne, w których w sposób szczególny akcentuje się podmiotowość, a także rzeczywiste potrzeby rozwojowe i możliwości samorealizacji osób z wybraną niepełnosprawnością. Analiza ich biografii wymaga też zrozumienia jakże złożonego procesu adaptacji człowieka w ciągle zmieniającej się cywilizacji po to, by mógł godnie i racjonalnie przeżyć w otaczającej go rzeczywistości. Treść artykułów opracowanych przez młodych naukowców w ogólnym zarysie odzwierciedla szeroki kontekst paradygmatu biograficznego osób z wybraną niepełnosprawnością.

dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UKEN

Od Redakcji

Katarzyna Plutecka

7

Kompetencje pedagogów specjalnych w zakresie pracy z osobami w spektrum autyzmu

Patrycja Łatka, Marta Grochowska, Justyna Storożuk

88-101

Zachowania trudne osób z ASD w percepcji terapeutów

Agnieszka Koziara, Oliwia Mendyka, Marcelina Błażej

152-166