Znaczenie zajęć kreatywnych dla rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
PDF

Jak cytować

Żmuda, M. (2023). Znaczenie zajęć kreatywnych dla rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, (16), 31–36. Pobrano z https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11442

Abstrakt

Kreatywność to umiejętność i postawa szczególnie cenna przy rozwiązywaniu trudnych spraw i problemów życia codziennego. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i rozwija się przez całe życie jednostki. Zajęcia kreatywne to z pewnością jedne z bardziej wymagających lekcji dla nauczyciela, trzeba przygotować na nie wiele różnych materiałów, stale obserwować uczniów i dbać o ich bezpieczeństwo, a także stworzyć odpowiednią atmosferę. Ostatecznie w szkołach specjalnych chodzi przede wszystkim o dobro uczniów, o sens ich życia, o rozwijanie ich zdolności i talentów, a to z pewnością dzieje się podczas twórczo przygotowanych, różnorodnych i prawidłowo prowadzonych zajęć kreatywnych.

PDF

Bibliografia

Fazlagić J. Kreatywność w systemie edukacji Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.

Garda-Łukaszewska J., Szperkowski T. Współtworzenie - zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo WSiP, Warszawa 1997.

Miłek K. Kreatywność nauczyciela w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] Kultura i wychowanie nr 2(22)/2022.

Olechnowicz H. Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych, 2017.

Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych Przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, 2017.

Wojciechowski A. Problemy terapii przez twórczość [w:] Pedagogika specjalna red. W. Dykcik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997.