Art therapy as an important element in the rehabilitation of people with intellectual disabilities
PDF (Język Polski)

How to Cite

Pacura, A., & Shtohryn, T. (2023). Art therapy as an important element in the rehabilitation of people with intellectual disabilities. Scientific Journal of Special Education, (16), 24–30. Retrieved from https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11441

Abstract

This article is about the effectiveness of art therapy in the rehabilitation of people with intellectual disabilities. It contains information on what art therapy is and who initiated it. In addition, it explains the relationship between art therapy and rehabilitation and presents the most important therapeutic goals in dealing with people with intellectual disabilities. The article talks about changes in the way of thinking about people with intellectual disabilities that have taken place over the years. It shows a certain evolution in the perception of these people from those who only have deficits to those who also have abilities. It also shows the most important goal of art therapy - strengthening self-esteem in people with intellectual disabilities. The article also emphasizes the undeniable role of the art therapist, whose task is to motivate these people to activity. It also contains descriptions of exemplary art therapy techniques: bibliotherapy, choreotherapy, drama therapy, music therapy and art therapy.

PDF (Język Polski)

References

Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014.

Bac A., Terapia zajęciowa, PZWL, Warszawa 2017.

Bonna B., Rola sztuki w życiu człowieka [w:] Kultura i Edukacja, nr 3-4/2003, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Garbacik J, Węgrzyn E., Choreoterapia jako jedna z metod leczenia ruchem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011.

Grudziewska E., Arteterapia jako forma pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo, Szkoła Specjalna, 3(254), 2010.

Grzebyk E., Kurs z zakresu terapii przez sztukę, Wrocław, Wydział Zdrowia Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, 1999.

Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji [w:] Edukacja elementarna w teorii i praktyce” Vol. 11 nr 3(41), Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2016.

Lazar T., Choreoterapia jako element usprawniania leczniczego, Wychowanie Fizyczne i Sport 1965, t. IX, nr 2.

Linek A., Arteterapia - poznanie i wyrażanie siebie, Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, Nauki Humanistyczne, nr 4 (1/2012).

Piotrowska B., Muzykoterapia, Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra 1998.

Podgórska-Jachnik D., Rozwijanie dyspozycji twórczych niepełnosprawnych przez doświadczenie teatralne, [w:] Rozwijanie dyspozycji twórczych młodzieży, red. Alminderov, J. Łaszczyk, WSPS, Warszawa, 1998.

Popek S.L., Psychologia twórczości plastycznej, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2010.

Ruud E., Music and Quality of life. Nordic J Music Therapy, 1997, 6(2): s. 86-97.

Szulc W., Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Wydawnictwa Uczelniane, Poznań 1994.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 1997.

Wielki słownik wyrazów obcych, PWN, red. M. Bańko, Warszawa 2003.

Włodarczyk K., Terapia przez sztukę, Życie szkoły, nr 6, Warszawa 2003.