Therapeutic methods for preschool children with ASD – determinants of selection and effectiveness of interventions from the perspective of therapists
PDF (Język Polski)

Keywords

zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
metody terapeutyczne
wiek przedszkolny
skuteczność Autism Spectrum Disorder (ASD)
therapeutic methods
preschool age
effectiveness

How to Cite

Wasik, W., & Mielnikiewicz, A. (2025). Therapeutic methods for preschool children with ASD – determinants of selection and effectiveness of interventions from the perspective of therapists. Scientific Journal of Special Education, (18), 182–192. https://doi.org/10.24917/znps.2025.18.16

Abstract

Selecting the appropriate therapeutic method when working with a child on the autism spectrum is very important, because it largely determines the effectiveness of the entire therapeutic process. The main goal of the scientific research was to learn about the experiences of therapists in the selection and effectiveness of the therapeutic methods they use when working with preschool children on the autism spectrum. The research was conducted based on a qualitative strategy, and data was collected using an open, in-depth, problem-focused interview. Working methods are not universal and should be selected depending on the specific functioning of a given child. Paying special attention to his predispositions, current needs, but also difficulties. The goal that the therapist plans to achieve during the supportive interactions and the specific sphere of functioning it involves are also of great importance. The use of various methods, selected according to the individual needs of the child and taking into account the harmonious development of individual areas of functioning, enables comprehensive support for children with ASD at preschool age.

https://doi.org/10.24917/znps.2025.18.16
PDF (Język Polski)

References

Boczkowski, A. (2018). Badania ilościowe i jakościowe w socjologii. Między separacją epistemologiczną a praktyczną komplementarnością. Roczniki Nauk Społecznych, 46(4), 63-80.

Bombińska-Domżał, A. (2019). Zaburzenia ze spektrum autyzmu–analiza różnic i podobieństw głównych nurtów terapeutycznych behawioralnego, poznawczego i neurorozwojowego w praktyce edukacyjne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica, 12, 5-20.

Kawa R. (2011). Integracja podejść oraz technik terapeutycznych w pracy z dziećmi z autyzmem. Psychologia Rozwojowa, 16(3), 51–60.

Korporowicz, M. (2018). Z doświadczeń w pracy z dziećmi z dysfunkcjami rozwojowymi przejawiającymi zachowania agresywne i autoagresywne. Psychologia wychowawcza, 56(14), 273–282.

Kozłowski J. (2003). Zastosowanie teorii uczenia w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O.I. Lovaasa. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia (s. 49-74). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kupisiewicz, M. (2013). Słownik Pedagogiki Specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02

Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Pisula, E. (2012). Diagnoza i terapia dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Pisula, E. (2012). Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Autyzm. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Pisula, E. (2020). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pomorska, K. (2015). Wybrane zagadnienia dotyczące metod i narzędzi używanych w skutecznej terapii autyzmu. W: D. Opozda, M. L. Opiela, D. Bis, E. Świdrak (red.), Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania (s. 321-333). Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Schenk, A., Hellingman, C. (2008). Strategia postępowania z dziećmi z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Serwa, J. (2022). Komunikacja alternatywna i wspomagająca w procesie terapeutycznym młodzieży ze sprzężoną niepełnosprawnością – studium przypadku. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 34, 39 – 55.

Szeler, K. (2007). Wybrane metody terapii osób dotkniętych autyzmem w świetle literatury. Paedagogia Christiana, 20(2), 113-127.

Wiśniowska, M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wolska-Długosz, M. (2007). Terapia pedagogiczna. W T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. VI) (s. 645-648). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Yates, K. (2009). Diagnostyka autyzmu (E. Szczęsny, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo PWN.

NETOGRAFIA

World Health Organization. (2019). International classification of diseases for mortality and morbidity statistics (11. Wyd.). Pobrano z https://icd.who.int/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Scientific Journal of Special Education

Metrics

Metrics Loading ...