Abstract
The perception of people with disabilities today is diverse. Despite their rights, their similar functioning in many spheres, people often do not perceive them in the same way as people without dysfunctions. Very unfavourable for the image of people with disabilities is the constant recurrence of stereotypes and myths existing in the society about disability. The purpose of the study was to analyse whether there are significant differences between the field of study and the gender of the participants and the level of social distance towards people with various disabilities: mobility, sensory, intellectual, autism or Down's Syndrome. The Bogardus Social Distance Scale was applied in the study. Forty people studying computer science and forty people studying psychology, including women and men, were surveyed. The results of the survey revealed some differences in the responses of the participating groups and confirmed the stated research problems, separating the Types of Disability among which students feel most at ease.
References
Boczek, M. (2021). Ochrona prawna osób niepełnosprawnych w Polsce w zarysie. EUNOMIA – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 1(100), 11–23.
Chowaniec-Rylke, A. (2016). Czy da się wyleczyć zespół Downa? Odnajdywanie sprawczości w systemie biomedycznym przez rodziców osób z zespołem Downa. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, 2(25), 93–110.
Czyż, A. (2022). Dystans społeczny wobec osób z zaburzeniami komunikacji na tle spektrum autyzmu i uszkodzeniami słuchu. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 45/46, 113–122.
Domagała-Zyśk, E. (2013). Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący
w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dykcik, W. (2009). Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów
w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi. Niepełnosprawność: półrocznik naukowy, 1, 25–57.
Gajdzica, Z. (2012). Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację. Chowanna, 1(38), 83–92.
Gerc, K., Jurek, M. (2017). Rozwój zaburzony czy odmienny – próba analizy pojęciowej w odniesieniu do stanów ze spektrum autyzmu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 10(1), 189–207. https://doi.org/10.24917/20845596.10.12
Giełda, M. (2015). Pojęcie niepełnosprawności. W: M. Giełda, R. Raszewska-Skałecka (red.), Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce,
(s. 17–32). Wrocław: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kanar, M. (2021). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością ruchową oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ogrody Nauk i Sztuk, 11, 127–138. https://doi.org/10.15503/onis2021.127.138
Kossewska, J. (2003). Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych – postawy i ich determinanty. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 14, 39-59.
Kuta, T., Adamek, D. (2016). Włączenie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 1(20), 215–223.
Leśniak, K. (2020). Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Państwo i Społeczeństwo, 20(1), 27–38. https://doi.org/10.34697/2451-0858-pis-2020-1-002
Loska, M. (2008). Niepełnosprawność ruchowa i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka. W: D. Gorajewska (red.), Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole (s. 81–91). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
Michalczyk, A., Masłowska, M. (2018). Społeczna percepcja niepełnosprawności
w opinii matek dzieci niepełnosprawnych. Przegląd Pedagogiczny, 1, 168–182.
Odoj, G. (2015). Problemy integracji społecznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. W: E. Górnikowska-Zwolak, W. Walkowska (red.), Dzieło Lucyny Frąckiewicz inspiracją dla współczesnej polityki społecznej (s. 199–212). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Otrębski, W., Mariańczyk, K., Dusza-Przybylińska, R. (2012). Nietypowa aktywność osób
z niepełnosprawnością umysłową jako czynnik zmieniający ich postrzeganie oraz postawy społeczne wobec nich. W: M. Parchomiuk, B. Szabała (red.), Dystans społeczny wobec osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Tom I. Przyczyny-Konsekwencje-Przeciwdziałanie (s. 201–219). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pawelczak, K. (2021). Niepełnosprawność intelektualna – w stronę modyfikacji kontekstów teoretycznych. Szkoła Specjalna, 5, 347–359. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6295
Skalny, M. (2017). Stereotypy myślowe i uprzedzenia dotyczące osób niesłyszących. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 70, 127–140.
Sztop-Rutkowska, K., Kiszkiel, Ł., Mejsak, R. (2013). Dystans społeczny jako element postawy wobec grup obcych w środowisku lokalnym na przykładzie mieszkańców Białegostoku. Pogranicze. Studia Społeczne, 22, 139–156.
Walter, N. (2011). Tyflointernet – niewidomi w globalnej wiosce. Neodidagmata, 31/32, 127–135.
Wolińska, J. (2015). Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 28(1), 45-66. http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.1.45
Zakrzewska-Manterys, E. (2021). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną na tle innych rodzajów niepełnosprawności. Polityka Społeczna, 571(10), 23-28. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5573
Zasępa, E. (2008). Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Scientific Journal of Special Education