Abstrakt
Pomimo zmian w społeczeństwie dotyczących postrzegania osób z autyzmem oraz możliwości systemowych ułatwiających kształcenie wszystkich na takich samych zasadach bez względu na swoje ograniczenia, można zauważyć, że rodzice dzieci neurotypowych maja obawy co do edukacji włączającej. Celem tego artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na pytania: jaki jest poziom wiedzy rodziców dzieci „pełnosprawnych” na temat spektrum zaburzeń autystycznych oraz jaka jest ich opinia na temat kształcenia inkluzyjnego. Wcelu osiągnięcia zamierzonego celu przeprowadzono badanie, korzystając z dwóch kwestionariuszy opracowanych przez Nowakowską i Pisulę. Uzyskane wyniki wskazują, że ogólny poziom wiedzy rodziców dzieci neurotypowych na temat autyzmu jest dość wysoki oraz zbliżony do grupy nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich w badaniu autorek kwestionariuszy. Wyniki drugiego kwestionariusza ukazują, że respondenci w większości wykazują optymizm wobec koncepcji edukacji włączającej. Jednakże, kiedy mowa o wspólnym kształceniu ich dzieci z rówieśnikami z ASD, podejście to staje się bardziej zróżnicowane, przejawiające pewne obawy lub wątpliwości. Wzwiązku z powyższym można wnioskować, że ogólna wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych, nie w pełni przekłada się na opinię na temat kształcenia uczniów z ASD w placówkach ogólnodostępnych.
Bibliografia
Białek, I., Nowak-Adamczyk, D. (2012). Edukacja włączająca – budowla o mocnych fundamentach. Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, 7, 11-18.
Bougeard, C., Picarel-Blanchot, F., Schmid, R., Campbell, R., Buitelaar, J. (2021). Prevalence of Autism Spectrum Disorder and Co-morbidities in Children and Adolescents: a Systematic Literature Review. Frontiers in psychiatry, 12, 744709. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.744709
DeStefano, F., Shimabukuro, T. T. (2019). The MMR Vaccine and Autism. Annual review of virology, 6(1), 585–600. https://doi.org/10.1146/annurev-virology-092818-015515
Gałkowski, T., Kossewska, J. (2000). Autyzm wyzwanie naszych czasów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Halicki, J., Szafranek, A. (2016). Wybrane aspekty inkluzji społecznej. W: M. Halicka, J. Halicki, K. Czykier (red.), Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć (s. 151-164). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Loomes, R., Hull, L., Mandy, W. P. L. (2017). What Is the Male-to-Female Ratio in Autism Spectrum Disorder? a Systematic Review and Meta Analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 56(6), 466–474. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.03.013
Nowakowska I., Pisula E. (2018). Wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich. Człowiek – niepełnosprawność – społeczeństwo, 2(40), s. 29-47.
Pisula, E. (2021) Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Wydanie VI zmienione. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Płońska, E. (2020). Niewygodni, niewidoczni i niechciani–formy wiktymizacji osób z autyzmem. W: A. Drabarz (red.), Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności (s. 57-75). Białystok: Wydawnictwo Temida 2.
Rynkiewicz, A., Janas-Kozik, M., Słopień, A. (2019). Dziewczęta i kobiety z autyzmem, Psychiatria Polska, 54(4), 737-752.
Treffert, D. A. (2014). Savant syndrome: realities, myths and misconceptions. Journal of autism and developmental disorders, 44(3), 564–571. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1906-8