Włączanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa poprzez sztukę
PDF

Jak cytować

Łukaszczyk-Cibiorz, J. (2023). Włączanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa poprzez sztukę. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, (16), 9–14. Pobrano z https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11438

Abstrakt

Artykuł przedstawia zagadnienie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa poprzez sztukę. Tekst ukazuje istotę inkluzji społecznej w kontekście ogólnym oraz jej znaczenie dla osób z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka wyjaśnia, czym jest wychowanie przez sztukę i wyjaśnia jego znaczenie dla pełnienia przez sztukę funkcji społecznej. Ponadto wyjaśnia znaczenie arteterapii i upubliczniania twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich zrozumienia i zwiększenia akceptacji. Autorka zwraca szczególną uwagę na wspieranie aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i promowanie arteterapii jako skutecznej formy terapii.

PDF

Bibliografia

Augustyniak E.: Społeczne funkcje sztuki [w:] S. Hrynia (red.), Społeczne funkcje sztuki, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2005.

Dykcik W.: Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny, [w:] U. Bartnikowska, Cz. Kossakowski, A. Krause (red.), Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2008.

Kirenko J.: Oblicza niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademickie WSS-P, Lublin, 2006, s. 133.

Nieduziak E.: (Czy) twórcza obecność osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej?, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 9, Poznań, 2015.

Olechnowicz E.: Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa, 1994, s. 25.

Pawlik S.: Sztuka jako sposób włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 8, Poznań, 2015.

Szatur-Jaworowska B.: Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych, [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, Wydawnictwo AKAPIT-DTP, 2005.

Kaczmarska B.: Twórczość artystyczna w życiu osób z niepełnosprawnością – indywidualny i społeczny wymiar arteterapii, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 1, Warszawa, 2017.

Netografia

https://sportosporto.pl/Obrazy/Naucza/12.pdf [dostęp: 10.12.2022].

https://przypominajka.com/niepelnosprawnosc/jak-tworczosc-artystyczna-wplywa-na-zycie-osob-z-niepelnosprawnosciami/ [dostęp: 12.12.2022].