Inclusion of people with intellectual disabilities to the society through the art
PDF (Język Polski)

How to Cite

Łukaszczyk-Cibiorz, J. (2023). Inclusion of people with intellectual disabilities to the society through the art. Scientific Journal of Special Education, (16), 9–14. Retrieved from https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11438

Abstract

The article presents the issue of inclusion of people with intellectual disabilities to the society through the art. The text shows the essence of social inclusion in a general context and its meaning for people with disabilities, including intellectual disability. The author explains what upbringing through art is and explains its importance for performing a social function by art. Moreover, it explains the importance of art therapy and making the artistic work of people with intellectual disabilities public in order to understand and increase acceptance of them. The author pays special attention to supporting the artistic activity of people with intellectual disabilities and promoting art therapy as an effective form of therapy.

PDF (Język Polski)

References

Augustyniak E.: Społeczne funkcje sztuki [w:] S. Hrynia (red.), Społeczne funkcje sztuki, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2005.

Dykcik W.: Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny, [w:] U. Bartnikowska, Cz. Kossakowski, A. Krause (red.), Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2008.

Kirenko J.: Oblicza niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademickie WSS-P, Lublin, 2006, s. 133.

Nieduziak E.: (Czy) twórcza obecność osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej?, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 9, Poznań, 2015.

Olechnowicz E.: Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa, 1994, s. 25.

Pawlik S.: Sztuka jako sposób włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 8, Poznań, 2015.

Szatur-Jaworowska B.: Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych, [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, Wydawnictwo AKAPIT-DTP, 2005.

Kaczmarska B.: Twórczość artystyczna w życiu osób z niepełnosprawnością – indywidualny i społeczny wymiar arteterapii, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 1, Warszawa, 2017.

Netografia

https://sportosporto.pl/Obrazy/Naucza/12.pdf [dostęp: 10.12.2022].

https://przypominajka.com/niepelnosprawnosc/jak-tworczosc-artystyczna-wplywa-na-zycie-osob-z-niepelnosprawnosciami/ [dostęp: 12.12.2022].