Sytuacja osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Danii
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
niepełnosprawność
integracja
segregacja
klasy specjalne
specjalne potrzeby education
disability
integration
segregation
special classes
special needs

Jak cytować

Stajek, A. (2024). Sytuacja osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Danii. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, (17), 156–168. Pobrano z https://znps.uken.krakow.pl/article/view/11427

Abstrakt

W artykule przedstawiono problematykę sytuacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Danii. Tekst prezentuje takie kwestie jak, wyjaśnienie pojęcia specjalne potrzeby edukacyjne w ujęciu literatury naukowej, informacje ogólne o duńskim systemie edukacji. Autorka głównie skupia się na zjawisku edukacji specjalnej w Danii, uwzględniając zdefiniowanie edukacji włączającej w postulacie Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ, rys historyczny kształtowania się edukacji specjalnej w Królestwie Danii, formy kształcenia specjalnego i jego elementy w duńskim systemie edukacji. Ujmuje dostosowania treści kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w duńskich placówkach oświatowych, przybliża zjawisko systemu zachęt do włączania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do szkół ogólnodostępnych oraz przedstawia krytyczną analizę współczesnych problemów kształcenia specjalnego w duńskim systemie edukacji, na podstawie danych opartych na analizie jakościowej z wywiadów przeprowadzonych z dyrektorami i dwunastoma kierownikami Pedagogicznych Poradni Psychologicznych w 2015 roku. Tekst zawiera formy edukacji dziecka z niepełnosprawnością w duńskim systemie kształcenia specjalnego oraz jego elementy, a także dane statystyczne dotyczące tematu, oparte na zebranym materiale źródłowym.

PDF

Bibliografia

Antonik, A. (2016). Edukacja włączająca- porównanie sytuacji w Polsce i wybranych krajach europejskich. Studia Edukacyjne, 39, 291-305. https://doi.org/10.14746/se.2016.38.17

Dziewulak, D. (2020). Ustroje szkolne państw członkowskich Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. https://doi.org/10.31268/d.dziewulak.2020.02

Egelund, N., Dyssegaard, C. B. (2019). Forty Years After Warnock: Special Needs Education and the Inclusion Process in Denmark. Conceptual and Practical Challenges. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00054

Sochacka, K. (2012). Specjalne potrzeby i specyficzne trudności. W: E. Awramiuk (red.), z problematyki kształcenia językowego (s. 179–194). T. IV. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

van Kessel, R., Walsh, S., Ruigrok, A. N. V., Holt, R., Yliherva, A., Kärnä, E., Moilanen, I., Hjörne, E., Johansson, S. T., Schendel, D., Pedersen, L., Jørgensen, M., Brayne, C., Baron-Cohen, S., Roman-Urrestarazu, A. (2019). Autism and the right to education in the EU: policy mapping and scoping review of Nordic countries Denmark, Finland, and Sweden. Molecular Autism, 10(1). https://doi.org/10.1186/s13229-019-0290-4

Zawiślak, A. (2007). Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej. W: Z. Gajdzica (red.), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne (s. 79-93). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Netografia:

Eurydice. (b. d.). Systemy edukacji w Europie: Dania. https://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/dania (dostęp: 24.02.2024).

Metrics

Metrics Loading ...