Current Issue
W ciągu ostatnich lat w Polsce można zaobserwować poszukiwanie optymalnych rozwiązań systemowych sprzyjających rozwojowi osób z niepełnosprawnością. Polityka edukacyjna jako kluczowe hasła akcentuje zasadę wyrównywania szans, normalizacji i integracji społecznej. Uczeń z każdym typem niepełnosprawności ma zapewnione prawo do nauki, do wspomagania rozwoju i dostosowania warunków edukacji do jego rzeczywistych potrzeb i możliwości rozwojowych. Takie działania normalizacyjne pozwalają mu na osiągnięcie coraz wyższego poziomu samorealizacji, niezależności czy rozwijanie kreatywności. Potrzeba eksplikacji przyjętych idei nie może się odbywać w oderwaniu od ich osadzenia w realiach życia codziennego. Szerokie zainteresowanie procesami rehabilitacji i edukacji osoby z niepełnosprawnością odzwierciedla wielowymiarowość prezentowanych zagadnień w niniejszym numerze Zeszytów Naukowych Pedagogiki Specjalnej. Z perspektywy różnych możliwości usprawniających rehabilitację i edukację nadal pozostają aktualne zależności między tymi dwoma procesami. W podjętych rozważaniach Autorzy poszukiwali odpowiedzi na wiele pytań, np. czy i jakich problemów doświadczają osoby z wybraną niepełnosprawnością? Jakie formy wsparcia oferuje im system rehabilitacji? Czy system edukacji jest dostosowany do ich rzeczywistych potrzeb? Jakich trudności doznają rodzice uczestnicząc w procesach rehabilitacji i edukacji swoich dzieci? Przeprowadzone badania diagnostyczne i opracowania teoretyczne prezentują z jednej strony wiele różnych możliwości i szans rozwojowych osób z niepełnosprawnością, a z drugiej uświadamiają ograniczenia i dylematy życiowe wybranej grupy osób z niepełnosprawnością i ich najbliższego środowiska. Warto podkreślić, że prezentowany wielogłos w tym zakresie pozwolił Autorom na krytyczną ocenę koncepcji postulatywnych i proponowanie działań o charakterze praktycznym.
dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UKEN
Announcements
Call for Papers
Dear Sir or Madam,
The editorial team of the Scientific Books of Special Education is honored to invite you to submit articles for the upcoming issue of the journal. The theme for the next edition is: The Person with a Disability Across the Life Course.
More…